Tuesday 1 October 2019

PERSPEKTIF EDY J HERWAN

EDY J HERWAN - IMAGE/WJS
Selalunya kami akan menulis mukadimah panjang lebar tentang orang yang kami wawancara. Namun begitu, individu bernama EDY J HERWAN ini tidak perlu diperkenalkan lagi. Penggerak ACAB dan Gerhana Ska Cinta ini berkongsi pelbagai perkara kepada MULTISYNX termasuk aktiviti terkininya, pandangan tentang media sosial serta pendapat tentang muzik. Mari kita baca wawancara ringkas ini. Go!

MULTISYNX: Apa projek terkini? Boleh cerita sedikit pasal Edy J Label? Apa fokus dan 
perancangan masa depan? 

EDY: Currently kami sedang tour with Indieversary 2019 bersama The Times dan juga Joanna & Co serta mempromosikan singles terbaru kami yang baru sahaja keluar 31hb ogos itu hari, dan Edy J’s Label sekarang tengah mengemaskini catalogue untuk future project, kami memang ingin mencuba menjadi specialist on vinyl and cassettes, untuk reissue band-band lama dan juga baru. 

MULTISYNX: Kenapa tiada akaun Facebook? Pada pendapat anda, adakah media sosial memainkan peranan paling penting dalam menghubungkan pemuzik dengan peminat

EDY: Personally aku memang dah stop Facebook kerana terlalu banyak gossip yang tak sepatutnya, dan terlalu semak dengan berita-berita dunia yang kita tak tahu kesahihannya. 

Bagi aku, ada pro and contranya media sosial ni, kalau kita betul-betul jujur dengan platform yang ada ni, InsyaAllah bagus la untuk memajukan dan more productive untuk muzik tanah air. 

MULTISYNX: Bagaimana pengamatan anda tentang scene muzik ketika ini. Terutama dengan kepesatan platform-platform seperti Spotify, Bandcamp dan Soundcloud, apa yang kita boleh manfaatkan dan apa pula kita rugi?

EDY: Bagi aku, aku tak berapa tahu sangat dengan benda-benda teknologi ni, tapi mungkin juga bagus untuk mempromosi kan produk-produk baru band. 

Cuma aku lebih pada fizikal format, pasal aku boleh belek-belek sleeves cover sambil dengar lagunya.  

MULTISYNX: Boleh anda ceritakan antara influence anda dari segi pemuzik tempatan? Dari era mana dan apa signifikan sumbangan mereka itu kepada perkembangan seni budaya tempatan?

EDY: Aku dari kecik membesar dengan muzik, so macam-macam muzik sebenarnya, arwah mak aku dulu penyanyi gazal tapi satu lagu yang hit aku, lagu-lagu P. Ramlee, Ahmad Fauzi, mungkin aku memang suka sound-sound lama. 

American soul pun menjadi influence utama aku jugak, sumbangan orang-orang muzik era 50-an dan 60-an banyak menyumbang dan membentuk muzik-muzik selepas era itu, cuma selepas era rock kapak kita diajar dengan hanya bergantung pada komposer, jadi band-band seperti Search, Wings dan lain-lain tak reti buat lagu sendiri. 

Bagi aku itu adalah tidak sihat, mereka hanya tahu nyanyikan lagu orang, bagi aku mereka mat rock karaoke bukan rock star pun mcm Mick Jagger, Bob Dylan etc..

Jadi budaya komposer dah terlalu rakus dan korup di Malaysia ni, pop muzik dan budayanya dah lari dan bercanggah. Orang hanya tahu ‘rich and famous lifestyle’ je tapi hakikatnya satu benda pun tak ada apa yang nak dibanyakkan. 

No comments:

Post a Comment